Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.09.2018 09:00 - Психодиагностика в училище. Методика „Жизнени ценности на личността“ (Must–тест) (П.Н.Иванов, Е.Ф.Колобова)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 2497 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


        Психодиагностика в училище. Методика „Жизнени ценности на личността“

                                             (Must–тест)  (П.Н.Иванов, Е.Ф.Колобова)

 

Предназначение: Изучаване на жизнениете ориентации на личността.

Тип: Вербален, проективен. Разновидност на вербалните проективни тестове. Предложеният вариант Must–тест позволява да се определят 15 жизнени цели-ценности.

Инструкция: Предлагаме Ви бланка с написани на нея първата част от изречения. От Вас се иска да ги завършите.  Най-важното е да сте искрен и мислите, които ще отразите на бланката да принадлежат на Вас. Имате свобода и можете да запишете всякакви мисли, които Ви се струват за важни, както в настоящия момент, така и по принцип в живота Ви.

Стимулен материал:

1.Аз непременно съм длъжен (а) …

2.Аз непременно съм длъжен (а) …

3.Аз непременно съм длъжен (а) …

4.Аз непременно съм длъжен (а) …

5.Аз непременно съм длъжен (а) …

6.Аз непременно съм длъжен (а) …

7.Ужасно е, ако …

8.Ужасно е, ако …

9.Ужасно е, ако …

10.Ужасно е, ако …

11.Ужасно е, ако …

12.Ужасно е, ако …

13.Не мога да понасям …

14.Не мога да понасям …

15.Не мога да понасям …

16.Не мога да понасям …

17.Не мога да понасям …

18.Не мога да понасям …

 

Обработка и интерпретация на резултатите

Няма определена стандартизирана процедура за обработка на данните. По тази причина за всеки избор и за всяко изследвано лице се определя уникално индивидуален набор от ценности. По-долу е представен списък от ценности-цели и примери, отнасящи се до определени ценности на педагози, базирани на методиката „Жизнени цели“ на Е. Дисл и Р. Райн.

Свобода, откртост и демокрация в обществото

Изявления, които се отнасят до духовното състояние на обществото (например, „Не мога да търпя посредствеността и липсата на духовност“); отразяват потребността от социална справедливост (например, „Не мога да търпя съществуващото беззаконие“); стремеж към власт на всички нива (например „Не мога да търпя ръководители без идеи, без духовност и т.н.“)

Безопасност и защитеност (сигурност)

Изявления, отразяващи безпокойство или загриженост за непредсказуеми събития в обществото, страхове за своя живот или живота на близки хора (например, „Ужасно е, ако започне война“, „Ужасно е, ако злото триумфира“).

Служене (отдаденост) на хората

Изявления, касаещи такива житейски и професионални цели, като подпомагане, подкрепа и съдействие на други хора, в т.ч. ученици, (например, „Длъжен съм да направя от моите ученици грамотни хора“ или „Трябва да направя всичко, за да могат моите ученици да бъдат щастливи“).

Власт и влияние

Твърденията на тази група са свързани с желанието на педагога да упражнява власт над другите, да им оказва влияние (например, „Аз непременно трябва да бъда авторитет за моите ученици“ или „Ужасно е ако не успеявам в работата си с децата“).

Известност (популярност)

Тази група включва изявления, свързани с желанието да се привлича вниманието, да се постигне известност пред много хора (например, „Ужасно е, ако всички забравят за мен, когато умра“ или „Определено трябва да оставя следа в живота си“).

Автономност (независимост)

Изказвания, свързани с потребността да се направи това, което човек мисли, че е важно, да не зависи от мнението на другите, да може сам да определя хода на живота си (например, „Ужасно е, ако нищо не зависи от теб“; „Не мога да търпя, когато ми казват какво да правя“; „Аз непременно  трябва да изпълня това което съм намислил“).

Материален успех

Твърдения, свързани със стремеж към материалното благополучие, гарантирани финанови постъпления, добри условия за живот (например, „Ужасно е, ако живея под наем през целия си живот“; "Не мога да търпя когато забавят да изплатят заплатата ми“; „Определено съм длъжен да намеря добре платена работа“).

Ориентация към богата духовна култура

Изявленията, касаещи стремеж към постигане на духовно съвършенство, желание за  приобщаване (свързаност) към постиженията на културата, изкуството (например, „Непременно съм длъжен да намирам време за четене“, „Не мога да търпя нисшите духом“).  

Личностен ръст (развитие)

Мнения, поставящи изисквания и претенции, отразяващи желание и стремеж към лично и професионално развитие (например, „Не мога да търпя хора, които не си поставят високи цели“; „Длъжен съм да не оставам на това ниво на развитие“).   

Здраве

Изявленията на тази група изразяват стремежа на учителя да има добро здраве, да води здравословен начин на живот, да практикува спорт и живот близо до природата (например, „Ужасно е, ако се разболея сериозно"; „Не мога да търпя хора, които не мислят за своето здраве“ „Определено трябва да се занимавам със спорт“).

Привързаност и любов

Изявленията на тази група свидетелстват за необходимостта учителят да има близки отношения с хората; изразяват загриженост за отношенията със значими хора (например, „Ужасно е, ако съм сам“ или „Ужасно е, ако никой не те обича“).

Привлекателност

Изявления за желанието на педагога да има привлекателен външен вид, да следва модата, да бъдеш доволен от външния си вид (наприме, „Ужасно е, ако човек  не се интересува как изглежда“,  „Аз със сигурност трябва да изглеждам добре“, „Не мога да търпямъже с неподдържан външен вид).

Чувство на удоволствие

Твърдения, касаещи физически комфорт, получаване удоволствие от такива аспекти на живота като добра храна, вино, секс и др. (например, „Трябва със сигурност да опитам всичко в този живот“ или „Не мога да търпя еднообразен и скучен, сив живот“).

Межличностни контакти и общуване

Твърдения за необходимостта да се чувства част от група, да има свой кръг от контакти, страхове, свързани със самота и неразбиране (например, „Ужасно е, когато хората не ме разбират“, „Ужасно е, ако изобщо нямаш приятели“).

Богат духовно-религиозен живот

Към тези ценности се отнасят твърдения, относно вярата в Бога, желанието да се живее в съответствие с религиозните вярвания (например, „Ужасно е, ако загубя вяра в Бога", „Определено трябва да ходя на църква“).

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3815899
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1308
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031